
Tarptautinio bakalaureato link: kaip mūsų progimnazija žengia pirmuosius žingsnius
Vilniaus kunigaikščio Gedimino progimnazija įžengė į naują etapą, siekdama dar labiau sustiprinti savo ugdymo kokybę ir atliepti šiuolaikinio pasaulio keliamus iššūkius. Mokykla ėmėsi ambicingo tikslo – pradėti integruoti Tarptautinio Bakalaureato (IB) programą tiek pradiniame, tiek pagrindiniame ugdyme. Ši kelionė prasidėjo nuo vizijos ir tikėjimo, jog kiekvienas mokinys nusipelno tokio ugdymo, kuris padėtų atskleisti jo gebėjimus globaliame kontekste, tačiau neprarandant tautinės tapatybės ir vietinio identiteto. IB programa būtent tai ir siūlo – tai nėra paprasta mokymo metodika, tai pasaulinė ugdymo filosofija, kuri moko mokytis, mąstyti plačiau, kelti klausimus, bendradarbiauti ir nuolat ieškoti sprendimų.
Gedimino progimnazijos bendruomenė, įsitikinusi, kad ši filosofija labai dera su jų vertybėmis, nusprendė žengti šį žingsnį išvien. Nuo pat pirmųjų žingsnių mokyklos pedagogai suprato, kad tokia programa ne tik praturtins mokinius, bet ir suteiks jiems patiems galimybę tobulėti kaip šiuolaikinio ugdymo profesionalams. Šis tobulėjimas reiškėsi ne tik per mokymus ar seminarus, bet ir per nuolatinius, kryptingus susitikimus su programos koordinatore, kuri tapo tarsi vedliu šiame naujame kelyje. Tarptautinės koordinatorės vaidmuo yra esminis – ji ne tik pristato reikalavimus, padeda planuoti veiklas, bet ir įkvepia, padrąsina, palaiko. Pačių pedagogų susitikimai vyksta reguliariai, jie tampa mokytojų refleksijos vieta, kurioje jie gali dalintis savo patirtimis, aptarti iššūkius, ieškoti sprendimų. Toks bendradarbiavimas stiprina kolektyvą ir skatina dalijimosi kultūrą. Dauguma mokytojų jau dabar gali patvirtinti, kad pradėję gilintis į IB principus, jie ne tik iš naujo permąstė savo pamokų struktūrą, bet ir pradėjo kurti visai kitokį santykį su mokiniais – artimesnį, atviresnį, orientuotą į mokinio savarankiškumą ir atsakomybę.
Būtent mokinių aktyvumas, savarankiškas tyrinėjimas, gebėjimas kelti klausimus ir ieškoti atsakymų yra vienas kertinių IB programos principų, kuris dabar vis dažniau matomas ir kunigaikščio Gedimino progimnazijos klasėse. Mokytojai dalyvauja įvairiuose mokymuose ir tai jiems suteikia naujų žinių, metodų, idėjų, kurios vėliau atsispindi jų kasdienėje veikloje. Mokytojų motyvacija kurti prasmę ir matyti rezultatus, lemia kad mokiniai tampa aktyviais ugdymo proceso dalyviais. Mokykloje lankėsi IB konsultantė Hos-Mc Grane iš Jungtinės Karalystės. Ji lankydama klases stebėjo, kaip mokyklos bendruomenė įgyvendina IB programos principus. Konsultantė liko sužavėta ne tik administracijos nuoseklumu ir aiškia kryptimi, bet ir mokytojų entuziazmu, kūrybingumu bei atvirumu naujovėms. Jos įžvalgos ne tik sustiprino mokyklos bendruomenės pasitikėjimą savo pasirinktu keliu, bet ir dar labiau įkvėpė tęsti pradėtus darbus.
Mokytojai, kurie iki šiol turėjo abejonių ar baimių dėl naujų iššūkių, po susitikimo su konsultante dar labiau patikėjo savo jėgomis. Tai buvo ne tik profesionalus įvertinimas, bet ir žmogiškas pripažinimas – pamatyti, kad tavo pastangos yra matomos, vertinamos ir skatina pokytį. Per šį laikotarpį keitėsi ne tik ugdymo procesas, bet ir pati mokyklos kultūra. Vis daugiau kalbama apie refleksiją, apie mokinių vertybių ugdymą, apie tarpkultūrinį sąmoningumą, apie empatiją ir socialinę atsakomybę. Pedagogai pastebi, kad net ir mažiausi pokyčiai jų veikloje duoda grįžtamąjį ryšį – mokiniai tampa labiau įsitraukę, aktyvesni, kūrybingesni. Jie nebijo klysti, nes žino, kad klaida yra mokymosi dalis. Šis požiūris, kuriuo grįstas IB ugdymas, jau tampa organiška mokyklos gyvenimo dalimi. Ir nors kelias dar tik įpusėtas, mokyklos bendruomenė jau dabar mato, kad sprendimas integruoti IB programą buvo ne tik logiškas, bet ir labai teisingas. IB programa tapo ne priedu prie esamos sistemos, bet jos dalimi, kuri kasdien skleidžiasi vis plačiau.
Straipsnį parengė pradinių klasių mokytoja Austra Saliamonaitė